דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המרשם הפלילי: שינויים בנגישות 

מאת    [ 24/06/2010 ]

מילים במאמר: 668   [ נצפה 3356 פעמים ]

שר המשפטים הקודם, פרופ' דניאל פרידמן, החליט על הקמת וועדה לבחינת היבטים שונים של סוגיות המרשם הפלילי, שהתעוררו במהלך השנים הן בפסיקה, הגישה לשר המשפטים הנוכחי, פרופ' יעקב נאמן, את המלצותיה. באם יתקבלו המלצותיה של הועדה, בראשותה של פרופ' רות קנאי (הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן), מדובר במהפכה של ממש בכל הקשור לניהול המרשם הפלילי על ידי משטרת ישראל, כמו גם בנגישות לאותו מרשם.

מטרת הוועדה, על פי גורם בוועדה, הייתה שיקומם של אנשים שהיו מעורבים בפלילים, תוך החזרתם לעבודה – הקלת הקבלה לעבודה על ידי הגבלת הגישה לרישומם הפלילי. בטרם נפרט חלק מהמלצותיה של הוועדה, נציין כי על פניו, חלק מההמלצות עשויות דווקא לפגוע באזרח ולא לסייע לו, ועל כך נפרט בהמשך.

על פי המלצת הוועדה, לא כל מקום עבודה יוכל לקבל תדפיס של מרשם פלילי מאדם המעוניין להתקבל לעבודה. על פי ההמלצה, אשר מתגבשת להצעת חוק, אזרח המבקש לעיין במרשמו הפלילי, יוכל לעשות זאת רק בתחנת המשטרה ולא יקבל, כפי שנהוג כיום, את תדפיס המרשם הפלילי שלו.

המלצה תמוהה

המלצה זו תמוהה לדעתנו. הרי  אדם, שלו מרשם פלילי, הכולל תיקים בהם נדון בבית המשפט (קרי, רישום פלילי) ו/או תיקי חקירה פתוחים ו/או תיקי חקירה סגורים ו/או כל מרשם אחר – זכאי לדעת מהו המרשם המתנהל כנגדו. איך אמור אותו אדם להיאבק במרשם זה (אם באמצעות בקשה לחנינה או באמצעות בקשות לביטול מרשם פלילי) כאשר אין הוא מקבל לידיו את תדפיס המרשם – האם על האזרח לעמוד בתחנה ולהתחיל להעתיק ידנית את המרשם?  ואם מדובר במרשם ענף ?  יעמוד ויעתיק לדף את כולו?

דווקא בהמלצה זו ישנה פגיעה מהותית באזרח.  נהיר הוא כי במניעת קבלת התדפיס כוונת המחוקק הינה להגן על האזרח, אשר עשוי להתבקש להעביר לידי מעסיק פוטנציאלי את התדפיס הנ"ל – אך זהו אינו הפיתרון, על הוועדה לתן מענה לסוגיה זה במטרה להימנע מפגיעה באזרחים.

זאת ועוד, הוועדה ממליצה כי לאזרח תוענק תעודה המצביעה על עברו הנקי – מעין "תעודת יושר" או מסמך אחר שיעיד על רישום פלילי, אך לא יפרט מהו.

גם כאן קיימת בעייתיות, בהמלצת הוועדה כי יונפק לאזרח מסמך אשר מעיד על רישום פלילי, מבלי לפרטו.

פגיעה באזרחים בעלי רישום פלילי יחיד

הדבר יכול דווקא לפגוע בכל אותם אזרחים שלהם יש רישום יחיד, אם בדרך של אי הרשעה ואם בדרך של הרשעה, בעבירה שאינה חמורה. הכיצד יאובחנו אלו מאחרים שלהם רישום פלילי עשיר, הכולל מגוון עבירות, כמו גם עבירות חמורות מסוג פשע, ואשר אף ריצו מאסרים בגינם?

גם לגבי אותם אזרחים בעלי רישום פלילי ענף, הרי שישנו הבדל בין אדם המורשע בעבירות אלימות לזה שהורשע בעבירות סמים או רכוש , לא כל שכן אדם שהורשע בעבירות מין. באם יונפק מסמך אחיד המציין כי לאזרח הנ"ל ישנו רישום פלילי, הדבר פוגע באופן חמור דווקא באותם אזרחים שהסתבכו באופן חד פעמי עם החוק ואשר את שיקומם מבקש המחוקק.

 

למאמרים נוספים בנושא: מחיקת רישום פלילי

המצב הקיים כיום הינו בעייתי ופוגע קשות באזרח

נושאים נוספים שנדונו במסגרת הוועדה היו קיצור תקופות התיישנות לעבירות שונות ומחיקת הרשעות פליליות מהמרשם הפלילי לבעלי רישום פלילי יחיד, כאשר לא הוטל עונש מאסר בצד ההרשעה.

זאת ועוד, דנה הוועדה בקביעת קריטריונים חדשים לגבי זהות הגופים הזכאים לקבל מידע מהמרשם הפלילי – משטרתי ,  וכן הומלץ כי גם במקומות עבודה (בעיקר מוסדות ציבוריים) שבהם ניתן לבקש מאזרח לעיין במרשמו הפלילי, תוגבל הגישה למרשם למספר מצומצם של אנשים – לא לכל אחד במקום העבודה תהיה גישה לתדפיס המרשם הנ"ל.

אין ספק, כי המצב הקיים כיום הינו בעייתי ופוגע קשות באזרח.  – הן לגבי הרישום של תיקים שבהם נדון אדם בבית המשפט (לאחר שהוכחה אשמתו) והן לגבי הרישום המשטרתי המתנהל של תיקי חקירה משטרתיים שנסגרו. כיום, רישום פלילי של אדם, אשר הורשע בעבירה ונדון בגינה, לא ימחק מהמרשם הפלילי אלא לאחר תקופה של 17 שנים !!!

תיקי חקירה משטרתיים שנסגרו יכולים אף להיוותר במרשם הפלילי לעד.

במצב זה, יקשה על אזרח לפעול לשיקומו, כאשר המחוקק הכתימו באות קין, אשר אותו הוא נושא לתקופה כה ארוכה – ולכך יש לפעול לשינוי. בין אם השינויים יחולו ובין אם לאו, אל תזניחו נושא חשוב זה של רישום פלילי, אל תמתינו ל"דקה התשעים", דאגו לעתידכם עוד היום , דאגו לפלט מרשם פלילי נקי.

 

המאמר התפרסם לראשונה באתר של משרד עו"ד פלילי שביט קנטור

משרד עורכי דין (פלילי) שביט & קנטור, מביא עמו ניסיון רב שנים ומומחיות בתחום הפלילי וכן בתחום התעבורה, ידע וניסיון המקנים יתרון רב ללקוחות המשרד. לפרטים נוספים ויצירת קשר: עו"ד פלילי שביט-קנטור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב